tiistai 14. heinäkuuta 2020

Lyhytlomia rannikon tuntumassa osa 1: Tammisalo ja Tuusula



Tänä kesänä emme matkusta minnekään pidemmälle, vaan teemme päiväretkiä. Ruotsinkielisellä paikkakunnalla me käytämme ruotsia ja silloin tuntuu ihan siltä kuin olisi ulkomailla! Ja kun aikuiset tilaavat ruotsiksi, ei teinipojillakaan ole vaihtoehtoa. :)




















 
Kesäkuun alussa tein isojen lasten kanssa päiväretken Tammisaareen. Oli aurinkoinen mutta vähän viileä päivä, kesäkuun helteet eivät ole vielä alkaneet, joten käyskentelimme vanhassakaupungissa ja satamassa. Minä vedin päälleni kaikki mukaan pakkaamani takit, jotta en palelisi. Samanaikaisesti vieressä joku työmies nikkaroi ilman paitaa. Ravintoloiden terassit olivat juuri saaneet luvan aueta ja rannassa olisi ollut kivanoloisia pizzaravintoloita sekä yksi kalliimmanpuoleinen fiinimpi ravintola. Meidän aprikoidessamme ravintoloiden terassit täyttyivät, joten me turvauduimme koronalta ja ajoimme kotiin pizzalle. 

Raaseporin linna oli aikamoinen vau-kokemus. Että meiltä Suomesta löytyy tällainenkin linna, vaikka aika raunioina onkin. Jatkoimme polkua pitkin lampaiden aitauksen läpi ja löysimme paimenen mökin. Lapset ihastelivat lampaita, minä 1700-luvun taloa.









Muutamaa päivää myöhemmin teimme kulttuurikierrosta Tuusulassa. Aleksis Kiven kuolinmökki, Erkkola (runoilija J.H. Erkon koti) sekä  Halosenniemi (taiteilija Pekka Halosen koti) olivat auki ja pääsimme niihin vierailulle. Aiemmin olin käynyt näistä vain Halosenniemessä, sillä Aleksis Kiven mökki on ollut aina kiinni yrittäessäni sisään. Kerran olen ikkunasta kurkistellut sisään. Erkkola on avattu vasta viime vierailujeni jälkeen ja sen tiloissa on tänä kesänä näyttely Tove Janssonista







Vieläkään en onnistunut pääsemään Ainolaan. Olen käynyt Tuusulassa monet kerrat, mutta se  aina ollut kiinni, kun olen yrittänyt sisään.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ihanaa jos jätät kommentin, asiallisen totta kai :)