Kymmenennen tyttären kanssa yhteisen Taikahuilun raja ei
vielä rikkoutunut tänään, kun vein lapset testaamaan Kansallisoopperan uusimman
version, yhteistyössä Komische Oper Berlinin kanssa tuotetun. Ooppera on hyvin
visuaalinen, kaikki rekvisiitta on toteutettu täysin valkokankaalle animaationa
heijastaen. Esiintyjiltä se vaatii paljon paikantajua ja näyttelemistä ja
aikuiseen silmään näytti hienolta. Yllättäen lapset olivat kriittisempiä,
Kolmonen ja Nelonen huokailivat: ”Koska tämä päättyy?” ja Kakkonen lateli teini-ikäisen
diginatiivin ja harrastelija-animoijan varmuudella ylimielisiä kommentteja huonosta
animaatiosta ja totesi vanhemman version paremmaksi.
Esikoisen vein ensimmäisen kerran Kansallisoopperaan katsomaan
Taikahuilua hänen ollessaan viisivuotias. Saman version ennätimme nähdä ainakin
viisi kertaa ja melkein joka kerta ihanan, huippukomean ja hurjan hauskan Ville
Rusasen Papagenon pääosassa. Meille Papageno on yhtä suuri kuin Ville Rusanen,
viimeisellä kerralla vaihtunut esittäjä oli jo pettymys. Vanha versio oli vaan
niin hirvittävän hauska, vieläkin meitä nauratti muistellessamme Papagenon ja Papagenan
sananvaihto, kun Papagena lähetettiin vanhan mummon valeasussa vierailemaan tyrmässä
Papagenon luona ja hän kertoi olevansa 18-vuotias. Tuolloin lasten jaksamista
auttoi paljon se, että puhetta oli paljon, uudessa versiossa sen sijaan puhe on
korvattu valkokankaalle heijastetuilla teksteillä. Katsomossa oli tänään paljon
pieniä lapsia, ja mietin, kuinka moni heistä pystyi lukemaan tekstit ja
pysymään perillä juonesta.
Tämänpäiväisen version eleettömää tulkintaa katsellessani
jäin itse kaipaamaan myös vanhan version Yön kuningattaren aarian sinistä
visuaalisuutta sekä loppunäytöksen huipentumaa, jossa lava on täynnä esiintyjiä
ja kaiken kuultaa kultainen aurinko. Tämänpäiväisessä versiossa Yön kuningattaren
aaria oli verinen ja ooppera päättyi aneemisen näköiseen ylioppilaskuoroon.
Toisaalta vaikuttava oli sänkykohtaus, jossa Monostatos yrittää raiskata
Paminan, Monostatoksen verikoirat sekä Paminan itsemurhayritys, jossa puukkoja
satelee taivaalta ja korppikotkien luurangot odottelevat innokkaina
vastarannalla luisia siipiään räpytellen.
Esikoiselle tämä oli jo kolmas tulkinta Taikahuilusta,
kerran kävimme katsomassa sen myös Savonlinnan Oopperajuhlilla, jossa puitteet
ovat jo itsessään osa oopperaa. Minun ensimmäinen Taikahuiluni on ollut
Salzburgin Marionettentheaterissa aidossa 1700-luvun ympäristössä, jossa en
valitettavasti päässyt juoneen kiinni enkä ymmärtänyt nauttia esityksestä
lainkaan. Amadeus-elokuvankin näin vasta paljon myöhemmin.
Kuopukselle tämä oli ensimmäinen ooppera muttei toivottavasti
jää viimeiseksi. Sen verran hän ja Kolmonen haukottelivat esityksen aikana,
että pahoin pelkään niin saattavan käydä. Toisaalta oli hienoa, kuinka hiiren
hiljaista oli katsomossa siitä huolimatta, että joukossa oli hyvin paljon
pieniä lapsia. Taaksemme ei tällä kertaa sattunut isoäitiä, joka koko esityksen
ajan rapisuttelee konvehtipapereita auki ja tunkee suklaata pieniin
maiskuttaviin suihin.
Kuinkahan monta muuta äitiä on nähty oopperassa tai
teatterissa yksin neljän lapsen kanssa. Minut aika monta kertaa. Erityisesti
kuitenkin äiti ja tytär.
Kansallisoopperan lämpiössä on esillä ympärileikkauskuvistaan
tunnetun Meeri Koutaniemen vaikuttava valokuvanäyttely äideistä ja tyttäristä. Kun
vuosi sitten kuvattavia äitejä ja tyttäriä etsittiin, harkitsin hakemista. Asuimme
kuitenkin tuolloin Pekingissä eikä
liiennyt aikaa pohtia asiaa. Kuvattujen
äitien ja tyttärien suhteita on monenlaisia ja varmasti jokaista katsojaa
liikuttavaa. Minulle vaikuttavin kuvattu pari ei ollutkaan omasta
äitinäkökulmastani, kuten olisin odottanut, vaan tyttärenä. Anna-Leena ja Essi,
joilla äidin vanhuudensairaus vie heitä väistämättä eroon toisistaan, sai minut
muistelemaan omaa äitiäni, joka kuoli viime kesänä, vähän ennen paluumuuttoamme
Suomeen ja vähän ennen omaa syntymäpäiväänsä. Jo tullessamme Oopperataloon olin
portaita kulkiessani ja lapsiani vanhuksien väistämisestä varottaessani olin muistellut
omaa äitiäni, joka viimeisellä yhteisellä oopperakäynnillämme oli pelännyt
kauheasti portaita ja niissä tönityksi tulemista. Parkinsonin tauti vei häneltä
tasapainokyvyn ja oopperatalon portaat ja tönivä väkijoukko saivat hänet kauhun
partaalle. Tätä kun muistelin ja hetken perästä näin kuvan toisesta äidistä ja
tyttärestä, melkein meidän ikäisistämme, minua alkoi itkettää.
Paluumatkalla bussissa luin isäni viestin ja tajusin unohtaneeni
vanhempieni 50-vuotispäivän. Tänään heillä olisi ollut kultahääpäivä, ja isäni
vietti sitä yksinään. Sovimme että syömme kakkua ensi vuonna, siis
uudenvuodenpäivänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ihanaa jos jätät kommentin, asiallisen totta kai :)