Nuorena
en ymmärtänyt vaatteista mitään. Koko lukion toisen luokan kuljin verkkareissa
ja ilman meikkiä. Sitten tuli vanhojenpäivä, jolloin laittauduin ja kuulin
luokkani poikien supisevan keskenään ihmetellen, että kuka tuo vieras tyttö on.
Ostin
aina halpoja ja huonolaatuisia vaatteita sekä kenkiä, jotka painuivat kantapäästä
linttaan. Ajattelin ettei minun kannata kalliimpia hankkiakaan, sillä linttaan ne
astun joka tapauksessa. (Vasta myöhemmin opin että syy kantapään pettämiseen oli
ainoastaan huonolaatuisen kenkien!)
Nuorena
aikuisena kotiuduin Vaasaan ja sain ystävän. Kuljimme samanlaisissa retkuissa, silloisten
ketjuliikkeiden farkuissa ja neuleissa, kunnes kaupunkiin avattiin ostoskeskus
Rewell Center ja sen toiseen kerrokseen alusvaateputiikki. Siellä me opimme tuntemaan
ylellisiä pitsimerkkejä, kuten Lejabyn ja Aubaden. Tämän jälkeen kuluneiden
farkkujen ja virttyneiden villapaitojen alla kannoimme hienoja pitsiunelmia.
Vähitellen
merkkitietoisuutemme levisi alusvaatteiden päälle ja aloimme täyttää
vaatekaappejamme ihanuuksilla. Vuosia myöhemmin eräs tuttavamies muisteli
railakkaita opiskeluaikojaan ja totesi opintolainansa menneen kurkusta alas.
Siihen minä totesin, että minulla on kaikki vaatekaapissani tallessa. Ja siellä
se on muuten yhä edelleen!
Vaasasta
on myös kotoisin naistenvaateliike Dopp, joka tosin perustettiin Rewell
Centeriin vasta vuosia lähtöni jälkeen. Liikkeellä on nykyään sisarliike
Helsingin keskustassa, ja sinne sain ystävältäni kutsun naisteniltaan pari
viikkoa sitten - silloin kun oli vielä viileämpää.
Minulla tämä kivijalkaliike on jäänyt noteeraamatta
aikaisemmin, sijaitseehan se maanpinnan tasoa korkeammalla. Ihastuin
liikkeen tarjontaan, onhan se pullollaan juuri niin kukallista ja röyhelöistä
kuin mitä rakastan. Sellaisia vaatteita, joista haaveilin Kiinassa asuessamme (koska
ainoat sieltä löytämäni olivat joko pelkkää keinokuitua tai järkyttävän
kalliita). Muutoinkin ilahtuneena totesin löytäväni tästä liikkeestä superihania
luonnonkuituisia sifonkipuseroita, jotka monessa kaupassa jäävät valitettavasti
pelkäksi haaveeksi nykyään. Ja kaupasta löytyy myös Jackpotia ja Part Twota, nuoruuteni ensikosketuksia merkkeihin; merkkeihin, joiden luulin niiden jo olevan entisiä.
Yksi kutsutuista
naisista stailattiin ja kuvissa näette lopputulokset hänen päällään.
Eräs asia
jäi kuitenkin kiusaamaan mieltäni. Antaessaan meille pukeutumisvinkkejä heitti
stailaaja sivumennen, että on vaatekaapin kevätsiivouksen aika ja mikäli joku
vaate on ollut pari vuotta käyttämättömänä, on aika hankkiutua siitä eroon
(mitä minun piti heti kritisoida ääneen). Liikkeessä ajattelin sen olevan vain stailaajan
pitemmittä pohdittu lausahdus, mutta sitten luin saman neuvon hänen blogistaan,
ja se alkoi harmittamaan minua.
Ensinnäkin
mielestäni on väärin neuvoa kuluttajaa, että vaate, joka on jäänyt käyttämättä,
olisi muka roskaa. Toki me varmaan kaikki välillä kaipaamme vaihtelua, mutta sama
vanha vaate voi olla mahtava löytö, kun sen löytää ”uudestaan”. Lisäksi joskus vaate
saattaa jäädä käyttämättä jo senkin vuoksi, että se on jäänyt liian pieneksi
tai suureksi. Tuskin olen ainoa nainen, jonka paino seilaa edestakaisin ja joka
joutuu aika ajoin siirtymään toiseen kokoon. Istuvat vaatteet eivät kestä parinkaan
kilon painonvaihtelua. Hullua mikäli silloin pitäisi aina täyttää vaatekaappi
uudestaan.
Ja joskus
vain vaatteita unohtuu vaatekaappiin. Päälläni olleen valkoisen paidan olin
ostanut vuosia sitten ja Pekingiin muuttaessamme olin jättänyt sen Suomeen.
Tänä talvena se on ollut löytö, tuntunut kuin uudelta. Mainitsin asiasta stailaajalle
ja koko porukallemme.
Tällaisten
lausahdusten takana on vain myyjän toive saada myytyä enemmän. Mielestäni
kuitenkin vaatekaupan pitäjän ja stailaajan pitäisi kantaa vastuunsa
vaatevuorista, joihin tämä maailma on peittymässä ja jotka eivät kelpaa
kenellekään. Modernin ja aikaansa seuraavan ja vastuunsa kantavan myyjän
pitäisi ennemmin painottaa sitä, että laadukas ostos on paitsi huolehtimista
maapallon hyvinvoinnista, myös iso ilo pitempään ja kestää käytössä. Ja se on ilo
myös mahdolliselle seuraavalle käyttäjälle.
Sen
sijaan, että neuvoisi asiakasta ostamaan aina lisää uustuotannolla tuotettua
tavaraa ja heittämään entisiä pois, kehittäisi todella moderni kauppias keinoja
edistää myyntiään kestävällä kehityksellä ja veisi ideoitaan eteenpäin myös
vaatevalmistajille. Esimerkiksi yhteistyöllä Globe Hopen, Remaken tai muun
ekologisesti toimivan yrityksen kanssa olisi mahdollista luoda vaatemallisto hyödyntämällä
käytettyjä vaatteita. Siihen tämän hetken muoti loisi aivan loistavat edellytykset.
Miten olisi esimerkiksi tämän tyyppinen paitamallisto käytetyistä miesten
paidoista?
Tässä vähän esimakua uusiin remakoituihin suunnitelmiini, joista kuulette varmaan pian lisää.
Mutta sitä ennen esittelen vanhan valkoisen paitani :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ihanaa jos jätät kommentin, asiallisen totta kai :)